Ací teniu un article de Jaume Carbonell escrit amb motiu del 50 aniversari http://eldiariodelaeducacion.com/blog/2016/10/07/gracias-freinet/
Freinet va concebre una pedagogia basada en l'expressió lliure dels infants: text lliure, dibuix lliure, correspondència interescolar, impressió i periodisme escolar, etc., a la qual ha restat associada el seu nom.
Els conceptes claus del seu pensament són els següents:
- Pedagogia del treball (pédagogie du travail): l'alumnat ha de ser encoratjat a aprendre tot creant productes.
- Aprenentatge basat en investigacions (tâtonnement expérimental): Feina basada en treball en equip i en el mètode assaig - error.
- Aprenentatge cooperatiu (travail coopératif): l'alumnat ha de cooperar en el procés de producció.
- Centres d'interès (complex d'intérêt): els punts de partida de l'aprenentatge dels infants són els seus interessos i la seva curiositat natural.
- El mètode natural (méthode naturelle): els i les xiquetes aprenen de debò emprant les seves experiències reals.
- Democràcia: els infants aprenen a assumir responsabilitats en la seva pròpia feina i vers la comunitat practicant estratègies d'organització democràtica.
Freinet va descriure una sèrie de principis que ell anomenà "invariants pedagògiques" que havien de guiar qualsevol pràctica educativa.
Algunes d'aquestes invariants pedagògiques són:
1. El xiquet és de la mateixa naturalesa que nosaltres (els adults).
4. A ningú - ni infant ni adult- no li agrada que el manen autoritàriament
1. El xiquet és de la mateixa naturalesa que nosaltres (els adults).
4. A ningú - ni infant ni adult- no li agrada que el manen autoritàriament
9. Cal que motivem el treball.
10. Tot individu vol tenir èxit. El fracàs és inhibidor, destructor de l'empenta i de l'entusiasme.
20. Parleu tan poc com pugueu (adreçat als educadors)
21. A l'infant li agrada la faena individual o el treball d'equip dins d'una comunitat cooperaliva.
22. L' ordre i la disciplina són necessaris a classe.
23. EIs casligs són sempre un error . Són humiliants per a tots i no aconsegueixen mai l'objectiu buscat. Són , si de cas un pegat.
28. Només es pot educar en la dignitat. Respectar els infants i que aquests respecten els educadors, és una de les condicions primeres de la renovació educativa.
30. L' esperança optimista en la vida justifica tots els tempteigs i autentifica la nostra acció educativa.
Podeu trobar el llibre original en francés ací https://www.icem-pedagogie-freinet.org/les-invariants-pedagogiques
Al País Valencià i a la resta de l'estat molts i moltes mestres s'han agrupat per renovar l'Escola en el Moviment Cooperatiu d'Escola Popular (http://www.mcep.es/qui-som/) seguint les seues idees.
També podeu veure un vídeo d'un seminari que es realitzà l'any 2006 a València sobre la seua figura.
10. Tot individu vol tenir èxit. El fracàs és inhibidor, destructor de l'empenta i de l'entusiasme.
20. Parleu tan poc com pugueu (adreçat als educadors)
21. A l'infant li agrada la faena individual o el treball d'equip dins d'una comunitat cooperaliva.
22. L' ordre i la disciplina són necessaris a classe.
23. EIs casligs són sempre un error . Són humiliants per a tots i no aconsegueixen mai l'objectiu buscat. Són , si de cas un pegat.
28. Només es pot educar en la dignitat. Respectar els infants i que aquests respecten els educadors, és una de les condicions primeres de la renovació educativa.
30. L' esperança optimista en la vida justifica tots els tempteigs i autentifica la nostra acció educativa.
Podeu trobar el llibre original en francés ací https://www.icem-pedagogie-freinet.org/les-invariants-pedagogiques
Al País Valencià i a la resta de l'estat molts i moltes mestres s'han agrupat per renovar l'Escola en el Moviment Cooperatiu d'Escola Popular (http://www.mcep.es/qui-som/) seguint les seues idees.
També podeu veure un vídeo d'un seminari que es realitzà l'any 2006 a València sobre la seua figura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada